Beeldend kunstenaar en ontwerper Hannie van den Bergh en podiumkunstenaar Jan van den Berg hebben een veeljarig, afzonderlijk en gezamenlijk, track record van kunstprojecten op het grensvlak van kunst en wetenschap. Enkele kenmerkende voorbeelden daarvan zijn de prijswinnende documentaire HIGGS — into the heart of imagination(2012), de reeks videoportretten NanoTubes(2016), en de recente theatervoorstellingen Oase(2016) en Oerknal Variaties(2018).

Interactief hoorspel voor de Kleine Beerze (Vessem)

Hannie van den Bergh werkt als kunstenaar, ontwerper en curator. In haar werk onderzoekt zij hoe kunst, vormgeving en co-creatie strategieën een rol kunnen spelen in maatschappelijke veranderingsprocessen; met name in wetenschap en technologie. Sinds 2013 is zij onder meer betrokken bij meerdere Europese projecten rondom de visualisatie en communicatie van actuele ontwikkelingen op het gebied van nanotechnologie. Tevens is zij curator van Deshima AIR, een artist in residence, voor Japanse kunstenaars die enige tijd Nederland willen (samen-)werken. 
Voor meer informatie: www.studio-hb.nl

Scène uit de theatervoorstelling Oase

Jan van den Berg is podiumkunstenaar en een ontdekkingsreiziger van het uitzonderlijke soort. De expedities die hij onderneemt, voeren hem niet zozeer naar witte plekken op de wereldkaart maar voorbij de grenzen van het blote oog en het naakte verstand. Het liefst bezoekt hij wetenschappelijke experimenten die het uiterste vergen van zijn verbeeldingsvermogen. En die hem welingelichte verhalen opleveren, op de grens van feiten en fictie. Verhalen waarmee hij theatervoorstellingen en documentaire-films maakt; waarvan je als toeschouwer spoedig niet meer weet of het nog wel Science is. Of al Fictie. Of andersom. Temeer omdat ze worden verteld met de overtuigingskracht van iemand die het allemaal zelf heeft meegemaakt. Wat trouwens ook zo is. Zegt ‘ie. 
Voor meer informatie: www.janvandenberg.org